Laatste weken - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Blijf op de hoogte en volg Natalie

21 September 2014 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Oeps, zie nu pas dat ik september een beetje ben vergeten, ik zal even bij typen.Gelukkig is september na koude, bewolkte en winderige dagen ineens warm en zonnig. Het zwembad lijkt niet meer iets waar je in bevriest, maar een zeker een goede optie om wat af te koelen. Ben ik dan eindelijk bruin? Nehh.. niet echt.

September begon goed; ik mocht met Richard en Elize mee naar een game capture van hun nieuwe bedrijf net buiten Vaalwater.
Daar moesten 6 splitimpala's (dus met het zwarte gen) worden gevangen en net als op Kololo gechipt, getagd etc.
Geeft echt een kick om dat te doen, en ben heel blij dat ik nog een keer mee mocht! Deze keer geen camera paraat, maar het ging hetzelfde als op Kololo.

3 september is Jeroen op Kololo gearriveerd. Hij heeft stage gelopen bij de Beekse Bergen, is mee geweest op Ranger Course vorig jaar en gaat hier 5 maanden stage lopen voor zijn opleiding. Hij neemt het grasproject over en geeft het daarna weer door aan de volgende.
Wel raar hoor.. nu hij er is heb ik steeds het idee dat de rest van de groep ieder moment de hoek om kan komen!
Oja en nederlandse zinnen maken is ook lastig, en duiken steeds engelse woorden tussen..

De rest van de week was dan ook vooral Jeroen alles laten zien in Kololo en het project goed leren kennen, zodat hij ermee verder kon. En ik? Ik mocht weer lekker de receptie in, lucky me haha!

Ik had de maandagmiddag vrij gekregen van office duty. Maar goed ook, want ik was uhm.. een tikkeltje zenuwachtig? Ik had 's middags een Skype sollicitatie gesprek met Antwerpen ZOO, waarvan inmiddels bekend is dat ik de baan heb!!! SUPERBLIJ!
Wel even een speciaal momentje voor de Kololo crew..wat hebben ze met me te stellen gehad haha! Het solliciteren..het wachten..het gesprek..het wachten.. de uitslag. Ik ben vast soms heel vervelend geweest, maar ze hebben me altijd gesteund en opgepept. En huisje Kudu die dag geregeld met eigen Wifi om het gesprek te laten plaatsvinden. We vieren het maar met een braai en drank haha!

Daarna was het wel echt weer receptie tijd. Nou is die receptie dus niet helemaal mijn ding. Je zit de hele dag binnen naar je scherm te staren, de telefoon gaat non stop en niet alle vragen zijn altijd even..slim..
Maar juist dankzij de receptie dagen heb ik enorm leuke mensen ontmoet, dus laat ik zeker niet teveel klagen. Nou niet sentimenteel worden, ik heb nog drie dagen haha!

En dan kwam daar EINDELIJK het grote moment! We hebben gezwommen! Nou denkt vast iedereen ' Zuid afrika.. een lodge met zwembad..altijd warm.. waarom zwem je niet iedere dag?'
Het was dus echt niet warm!
Maar nu zaten we aan de rand van het zwembad met een biertje in de hand, en gingen we eindelijk ook echt zwemmen. Helaas ging daarna de temperatuur weer naar beneden, maar we hebben het in iedergeval gedaan!

We zijn al op de helft van september hoor haha!

Een week voor vertrek ben ik naar huisje Kudu verhuisd, zodat Jeroen naar de Studentroom kan. Ik had net al mijn spullen in Kudu gegooid (hoe krijg ik dit OOIT in een koffer..) toen het belletje van Richard kwam.
Of we wilden helpen met de sabelantilopen? Natuurlijk! en daar sta je dan met iets in je handen waar een impala 3 keer in past haha!

Afgelopen vrijdag.. wat een dag hee!
Eerst weer enorm leuke mensen uitgezwaaid, maar okee we doen niet sentimenteel ;)
Daarna ging ik naar de keuken om van Chef Jacob een malvapudding te leren maken. Het is een Afrikaans toetje, heel slecht voor je.. en daarom natuurlijk verschrikkelijk lekker!! Vandaar dat ik het mee naar Nederland wil nemen en even op kookles ging.
Tijdens het beslag maken kreeg ik de mail van Antwerpen (ik checkte mijn mail echt als een soort neuroot elke 5sec de afgelopen weken) en stond ik daar te springen naast Jacob haha!
Maar hee: malva pudding! Toen die in de oven stond ben ik wel snel het thuisfront gaan bellen.
We hebben de malvapudding maar gebruikt als taart, en hij was mega lekker!

Na de middag was er brand in Welgevonden. Komt op zich vaker voor, maar dit keer stond de wind richting Kololo..
De fire fighters, watertanks, werden op de bakkies, autos, gehesen en alles werd klaar gezet. Toen het vuur echt dichtbij kwam zijn de gasten op evacuatiestand bij de receptie verzameld om te wachten op instructies van de mannen die bij de brand waren.

En ja..dan ben je aan het werk. Dus je kletst met de gasten, deelt eten en drinken uit en wacht. Toen we de vlammen letterlijk over de berg konden zien aankomen werd het even heel spannend, maar gelukkig is er veel ervaring met branden. Het Kololoteam was uitgerukt en begon tegenbranden, om de echte brand de andere kant op te leiden.
Het werkte, en de gasten konden naar het restaurant om eindelijk wat te gaan eten. De mannen, die letterlijk Kololo hebben gered, zijn nog tot 5.00 bezig geweest in het veld. RESPECT!

En dan.. gaat het leven door! De volgende ochtend, gisteren, werd ik opgehaald om mee naar de Game Auction te gaan. Waar dieren met een raar kleurtje voor miljoenen randen worden verkocht, en ook een van de gevangen sabelantilopen van eigenaar wisselde.

Nu heb ik een dagje vrij! Ik wilde in de zon gaan liggen en eindelijk wat aan die kleur doen, maar natuurlijk is het op mijn vrije dag koud en bewolkt..

Morgen en overmorgen nog receptie, en dan woensdag afscheid nemen en naar het vliegveld.. Jeetje wat ging het snel, en wat ga ik het hier missen. Gelukkig heb ik iets om heel erg naar uit te kijken; mijn nieuwe baan! Maar!! sentimenteel gedoe kwam later ;)


Edit; zomaar vergeten dat we ook nog een Bushbaby uit een van de huisje hebben geplukt! Helaas doet het fotos uploaden het weer niet, en komt dat dus later wel


  • 21 September 2014 - 22:08

    Francisca:

    Genet nog die laatste paar dagen! En succes met het inpakken van je koffer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vaalwater

Natalie

Actief sinds 27 Jan. 2012
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 6911

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 25 September 2014

Kololo Game Reserve, Zuid Afrika

Landen bezocht: