Kruger National Park - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu Kruger National Park - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu

Kruger National Park

Blijf op de hoogte en volg Natalie

02 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Skukuza

Kruger National Park

Wat ik in mijn hoofd had: asfaltweg, plat landschap, overal dieren, geen zoeken aan, toersiten overal, auto’s overal. Geen plek voor natuur, maar om je dierenlijstje af te strepen. In mijn geval een luipaard.

Wat ik vond: Uitgestrekte vlaktes, bergen, (bijna) droge rivierbeddingen, veranderend landschap met prachtige acacia’s en veel meer. Speuren naar de dieren vanuit je auto en verrast worden om iedere hoek. De hoeveelheid auto’s valt reuze mee en de asfaltweg vind onze Nissan Micra eigenlijk wel fijn!
Prachtige natuur en zoveel mooie dingen gezien!

Ik ben ontzettend blij dat ik met Tanya naar het Kruger Park kon gaan en wat een ontzettende geluksvogels zijn we met wat we hebben gezien en gefotografeerd! Het was echt een heerlijke week!
Hier een samenvatting van onze dagen.

Zaterdag 26 juli; dag van vertrek. We rijden vandaag van Kololo naar Hoedspruit, Panzi Bush Camp. In een naastgelegen Lodge werkt Amy, een dispuutsgenootje van de HAS Den Bosch. Die moet ik even opzoeken natuurlijk!

Als we Vaalwater uitrijden geeft onze Volkswagen Polo een lampje ‘ EPC’ aan, na zoeken in het boekje schijnt het moter functieverlies te betekenen.. Gelukkig is een belletje naar Europcar genoeg om de auto’s te laten wisselen in Vaalwater en kunnen we twee uur later in een Nissan Micra opnieuw op weg.

De rit zou 7 uur moeten duren, maar 5uur later rijden we Panzi Bush Camp binnen. Daar staan de eigenaren en Amy ons al op te wachten! Super leuk om haar weer te zien en te spreken. Jammer dat we maar 1 avondje hadden.

Zondag 27 juli; op naar het echte Kruger!
We rijden rond 10uur de Orpen Gate binnen en zijn dan echt in Kruger!! We kopen allebei een kaart in de eerste winkel en gaan op pad in onze micra. Al snel zien we de eerste dieren en ook de eerste olifant! We slapen vannacht in Lower Sabie Rest Camp, wat een flink eind door Kruger rijden is.
Helemaal geen probleem, want we zagen onderweg al heel veel!
Eten deden we in het restaurant waar je boven je de muizen hoort piepen.. heel bijzonder!
We slapen in een tent, maar wel een met badkamer en keuken haha! Aan de Sabie rivier, waar je de nijlpaarden de hele avond en nacht hoort.

Maandag 28 juli; Dagje Lower Sabie
Een Early Morning Drive leek een ontzettend goed idee, maar klaarstaan om 4:45 valt best zwaar hoor! De Drive begint in het donker met grote spotlights om dieren te zoeken, maar al snel komt de zon op en kunnen we zonder licht kijken. Prachtige zonsopkomst en onze eerste leeuw!
Na een rustig ontbijtje hadden we een mooie rijronde bedacht en gingen we weer op pad. Gestopt op een parkeer-/uitstapplaats waar we olifanten in de vallei zagen drinken en spelen hadden we het kruger ritme door. Het is gewoon kwartetten!! Je stopt als je een auto passeert en vraagt wat zij hebben gezien. Oh, een leeuwenkill over 10 km? Nou wij zagen 5km geleden een kudde olifanten. Ja bedankt, we gaan op pad! Je wisselt de sightings uit en gaat dan met je camera klaar er op af!
Op die manier zagen we zelfs twee leeuwentroepen aan het eten, de ene een buffel en de andere een koedoe!
Dinsdag 29 juli; Van Lower Sabie op naar Crocodile Bridge
Vandaag hadden we helaas geen super route, we reden veel door de verbrandde stukken. Toen werden we avontuurlijk door de ‘gele routes’ te doen; onverharde wegen. En dan sta je ineens met je micraatje in een enorme kudde Kaapse Buffels! Gelukkig allemaal heel rustig, dus na wat foto’s gingen we er weer vandoor. En iedere tegemoet rijdende auto naar de buffels wijzend natuurlijk!

Ook al geen mooi weer vandaag, dikbewolkt en een harde wind. We zijn bij de Hippo Pools geweest, waar je onder begeleiding uit de auto’s mag om op het plateau te klimmen. Dan kan je de bushman paintings zien en het prachtige uitzicht. De beste man fietst dan met zn geweer naar die werkplek, om daar de hele dag heen en weer te lopen met mensen.. mooi toch! Fietsen gevaarlijk? Nee joh.. hij heeft toch een geweer?

Daarna kwam het ergste.. we zijn zelfs vogels gaan spotten! Blijkbaar houden slangen van verbrandde stukken want de slangenarenden zitten in iedere boom. Waar je eerst stil ging staan, cameras en verrekijkers gebruikte om te zien welke roofvogel het is reden we er nu voorbij. Want ja, het was toch ‘ weer een slangenarend’ .. Hoezo verwend?!

We zaten in een bungalow en kookten zelf de enige echte ranger maaltijd, zoals we op kololo hebben geleerd! Broodje, steak erop, en daarop een spiegelei. Het klinkt raar, maar is echt heel lekker haha!
Die fles Amarula erbij hadden we wel verdiend, vonden we zelf!

Woensdag 30 juli; Van Crocodile Bridge naar Pretoriuskop
Hoe een pech kan iemand hebben?
Wakker worden, auto inladen en twee lekke banden?! Gelukkig heeft ieder restcamp een total tank station en hielp een kerel ons om de banden op te pompen en te controleren. Ik zag de bui al hangen, maar geen lek werd gevonden dus reden we maar naar het eerst volgende restcamp om de bandenspanning te controleren. Gelukkig nergens meer last van gehad! Draaien misschien dan toch de aapjes aan de ventielen?
Hoe een geluk kan iemand hebben?
We kwamen naar Kruger voor luipaarden, en we zijn Crocodile Bridge nog niet uit of we stuiten op een berg van 30 auto’s. Zoveel auto’s betekent iets HEEL gaafs om te zien, in dit geval dus ons eerste luipaard!
Verder rijdend kwamen we nog twee, blijkbaar steeds parende, luipaarden tegen. Wij zagen alleen grijze vlekken in de verte dus reden al gauw weer door.
En dan kom je weer auto’s tegen bij een luipaard in een boom, die precies toen wij aan de buurt waren om op de allerbeste plek te staan omhoog, en liep rustig achter onze auto langs, naar de andere kant van de weg en verdween in de grassen. WAUW?!

En net voor Pretoriuskop ook nog een jonge hyena luierend pal langs de weg!!

In Pretoriuskop hadden we een Sunset Drive in een volle auto. De zon ging prachtig, maar al snel onder dus reden we vooral in het donker. De ranger en stuntel 1e klas hadden de spotlights vast, dus voor ons was het gewoon wachten tot iemand iets vond. Verrassing; stuntel vond niks behalve ‘ herten’ , de ranger vond daar in tegen een kameleon, een uil, genets, neushoorns en een luipaard! Luipaard 5.. WOW!

Na de Drive zo snel mogelijk naar het restaurant uhhh hamburgertent voor deze dichtging. En dan slapen in onze meeste luxe kamer tot nu toe! Ik denk.. 5m2 in een rondje met twee bedden erin gepropt haha! Gelukkig hoeven we alleen maar te slapen.

Donderdag 31 juli, van Pretoriuskop naar Orpen camp/gate.
Banden gecheckt, nog steeds in orde! Terug rijdend kwamen we onze zonnende hyena weer tegen. Nog meer foto’s dan maar!

Daarna nog zo’n geluksmoment; we kwam al snel twee cheeta’s tegen die in de verte onder een struik lagen. Wisten wij veel dat we na een halfuur twee overstekende cheeta’s tegen zouden komen? Dit keer wel drie auto’s voor ons, maar wat een geluk!

Flink eind rijden voor de boeg vandaag om terug te komen bij Orpen, maar hoe verder je rijdt hoe meer je ziet!

Bij het inchecken bij Orpen zeiden ze dat we onze vuilnis goed op moesten bergen; ze hadden problemen met een vuil stelende honingdas. Nou is dat een dier wat hoort bij ‘ the Secret Seven’ omdat je die dieren NOOIT ziet. En dit is te makkelijk natuurlijk…
Dus wij ‘ perongeluk’ de vuilnis midden op het terras, camera’s klaar en wachten.
En ja hoor! Een echte Honey Badger gezien en op de foto! Supergaaf!

Vrijdag 1 augustus; Terug naar Kololo
Helaas.. aan alle vakanties komt een eind. De poorten gaan om 6:00 open, en toen zijn wij Kruger weer uitgereden zodat we de hele dag hadden om terug te rijden naar Kololo. Je weet het maar nooit met onze auto geschiedenis…
Gelukkig ging nu alles goed, hebben we nog door een hip winkelcentrum gelopen en kwamen we rond 3 uur aan op Kololo.

Hier gaan we weer over tot de orde van de dag, maar de herinneringen en foto’s pakt niemand ons ooit nog af! Ik raad Kruger National Park voor iedereen aan ;)

Foto's toevoegen hier duurt me steeds eeuwen, dus ik heb er maar een paar geupload.
Voor meer heb ik een ander plan bedacht!

Meer fotos later, moet nu even ineens dieren voeren!

• 03 Augustus 2014 - 12:11

Mariel:

Hahahahaha die Naat; blablablabla Kruger is veels te toeristisch en heel duur, maar als je in de buurt bent moet je er toch heen.... En ik zie niks als prachtige plaatjes, leuke accommodatie voor relatief weinig en je hebt weer zoooooveeeeeel dieren gezien!! Alleen die banden, nou ja da's pech.

• 04 Augustus 2014 - 02:46

Jennifer:

En ik dus helemaal blij zijn dat er een wallaby in de bosjes zat en er dolfijnen in de zee rondom mij zwommen. En dan lees ik dit.. Hmm bedankt weer hoor, sjonge ;-)

• 14 Augustus 2014 - 14:16

Francisca:

Leuk hoor! Enne ja duidelijk je bent niet zo'n schrijver ;-)