Een week verder - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu Een week verder - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu

Een week verder

Blijf op de hoogte en volg Natalie

08 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Hallo daar!

Ik bedacht me ineens dat alles wat hier voor mij vanzelfsprekend lijkt, een beetje verwarrend kan zijn voor anderen.. Dus wat foto’s en een kleine samenvatting van Kololo en Welgevonden:

Kololo Game Reserve ligt in het noorden van Zuid-Afrika in de Limpopo provincie. Het is ong. 2000 hectare groot en gekwalificeerd als een ‘ veilig reservaat’ . Dat betekent dat er geen leeuwen, olifanten en ander gevaarlijk wild rondloopt en gasten dus zonder begeleiding kunnen gaan wandelen of fietsen als zij dat willen. Er zijn wel bruine hyena’s en luipaarden, maar als iemand die ziet rent iedereen erheen, want die zie je echt nooit.. alleen de sporen (tracks and signs).
De eigenaren van Kololo wonen in Gouda en zijn dus Nederlands. Zij komen vaak naar Kololo, maar laten het vooral achter in de handen van de managers en ander personeel.
De managers waren Richard en Elise, maar sinds een paar maanden zijn het Leon en Hilda. Ze zijn nog bezig alle werkzaamheden over te dragen. Richard let nog steeds op het reservaat en de dieren, en hij is daarom mijn opdrachtgever.

Hoop dat jullie het nog volgen…

Welgevonden Game Reserve (je moet gewoon even wennen aan de naam) ligt naast Kololo Game Reserve en is een Private Game Reserve. Als voorbeeld: Kruger is een National Park waar je zelf met je auto door kunt rijden, voor Welgevonden moet je met een gekwalificeerde ranger op pad zijn.
Welgevonden is een geheel van ong. 37.500 hectare maar opgedeeld in percelen met verschillende eigenaren. Iedereen die 500 hectare aan Welgevonden toevoegt mag een lodge bouwen voor 8 gasten en 8 gasten meenemen op Game Drive (in de auto op safari).
Welgevonden heeft de Big Five: olifant, (witte) neushoorn, leeuw, luipaard en kaapse buffel. En ook nijlpaarden, zebra’s, gnoe’s en een heleboel meer.

Kololo heeft 1000 hectare aan Welgevonden toegevoegd en mag dus 2x acht gasten meenemen op Game Drive. Ze hebben daar geen lodge gebouwd, maar wel een eigen poort tussen Kololo en Welgevonden.

Conclusie: op Kololo ben je veilig, maar je kan altijd mee op Game Drive naar de Big Five zoeken ;)

Dat was 1, hoop dat iedereen het snapt? Dan nu over naar het project waar ik hier aan werk!

Doel van het project: uitzoeken hoeveel dieren Kololo nu heeft, en hoeveel dieren het kan houden.
Nu moeten ze iedere winter (juni – oktober) de dieren bijvoeren met luzernehooi, omdat er niet genoeg voedingswaarde in de natuurlijke grassen zit. Het doel is om meer voedingswaarde te creëren zodat Kololo meer dieren kan houden zonder meer kosten aan luzerne te krijgen.

Hoe? Vorig jaar is er een vlakte gecreëerd door alle bankroetbush (een plant die niet eetbaar is en je reservaat overwoekerd als je er niks aan doet = je gaat bankroet) weg te halen. Die moet je met wortel en al uit de grond trekken. Daarna wordt de vlakte gecontroleerd in brand gestoken, zodat de climaxgrassen weg zijn en alles opnieuw kan groeien.

Dit is dus al gedaan, en dat is gebied 2 op de kaart. Het is een succes, want vorig jaar moesten ze beginnen met bijvoeren in juni, dit jaar in juli. Je hebt dus al een maand kosten gewonnen, of er hadden meer dieren kunnen zijn.

Wat ga ik nu doen: we gaan een zelfde vlakte creëren in rood gebied I. Voordat we dat zomaar gaan branden moet ik kijken welke grassoorten daar groeien, verdeeld in dominante, veel voorkomende, weinig voorkomende en enkel voorkomende grassen. Daarna vergelijken we dit met de succesvolle vlakte. Als de resultaten er zijn en het zal waarschijnlijk een goede vlakte worden gaan er mannen het veld in om de bankroetbush wel te halen en branden we het in een rustige week.
Of nouja, ik hoop dat er zo’n vaart achter zit haha!
Naast de grassen ga je ook de bomen verbranden, dus is het belangrijk om te weten welke boomsoorten er in dat stuk staan, en of die een goede voedingswaarde hebben. Vandaar dat we die soorten ook noteren.

Dan is er het tellen van de dieren. Drie keer per week voeren we de dieren dus bij, zodra ze dat doorhebben komen ze op het eten af. Dat geeft een mooie gelegenheid om te tellen. Dat is wel lastig, want hoe weet je of je een gnoe 1 of 5 keer telt…. We zoeken dat nog uit haha!
Het komt vooral neer op rondlopen op Kololo en alleen maar denken ‘ welk gras is dit.. heb ik dit al? Welke boom is dat? Ooohh Gardenia..mooi, kunnen we meer giraffen hebben. Giraffen.. heb ik die al allemaal? … verwarrend dus, maar wel super leuk. Vooral omdat de eigenaar nu op Kololo is en hij deze vlakte heel belangrijk vindt en snel wil realiseren.

Nu nog mijn bezigheden haha! Ik ben dus veel in mijn ‘ kantoor’ bezig om plattegronden te maken, area’s te tekenen, gras- en boomsoorten te herkennen en in het bestand verwerken. En alle foto’s van dieren aandachtig bestuderen om te kijken of het een ander dier of andere kudde is.
Gelukkig is er ook tijd voor andere dingen. Had ook vrije tijd gemaakt toen Jop hier aankwam met collega Lola! Super leuk, Jop werkte 6 weken in Johannesburg en kwam in een vrij weekend twee dagen naar Kololo! We hebben gefietst, gewandeld en twee Game Drives gedaan. Een in Kololo en een in Welgevonden. Ik vond hun aanwezigheid een goede reden om te zeuren of ik meemocht naar Welgevonden haha, en het mocht!! Super blij mee want we zagen een olifant, heeeel jong neushoorntje en weer leeuwen!! Het was echt een top weekend, dus heel erg bedankt voor jullie komst!
Gisteren hebben we als eerst de dieren gevoerd, voelde me net weer een beetje in de dierentuin haha!
Komende dagen meer de velden in om te kijken hoeveel alle soorten voorkomen. En ja dat klinkt leuk, maar er trekt ook hier een koudefront over. Betekent 0 graden snachts, 17 graden overdag en een mega koude wind. Lange broek, fleecevest, sjaal om en gaan!

Ps. NATUURLIJK kijken we ook WK! In de conferenceroom, op een beamerscherm met een zaal vol Nederlanders! Leuk hoor, extra tijd en penalty’s als je de volgende ochtend om 6uur uit je bed moet..
Gelukkig was het dat wel waard 

---Foto's uploaden lukt me niet want dan loopt de site vast, de foto's staan op mijn facebook---

  • 08 Juli 2014 - 21:18

    Mariel:

    Hai Naat, het is me ein-de-lijk een stuk duidelijker geworden hoor. Doe je best; afbranden die vlakte! Dat ga ik hier maar niet doen met mijn grasveldje. Lopen trouwens ook geen gnoes op. En blijf je wel flink uit de buurt van die enorme olifanten??? Ik weet dat ik een goeie reisverzekering voor je heb afgesloten, maar toch zou dat wel zonde zijn.... Have fun en morgen de juichpakken aan!

  • 09 Juli 2014 - 21:26

    Anouk:

    Whaa wat een cool onderzoek Natalie! En vooral lkkr druk haha :P Ik blijf je volgen :)

  • 10 Juli 2014 - 13:34

    Oma Kooij:

    Eerst even reageren op de reactie van je moeder, die juichpakken kun je wel vergeten, maar dat weet je inmiddels denk ik wel. Je hele verslag gelezen, joh je moet schrijfster worden en alles in boekvorm uitgeven!!! ik ga het nog een keer lezen om het allemaal goed tot me door te laten dringen. Veel succes met je onderzoek, en kijk uit bij al die wilde beesten! Liefs Oma. P.S, ik kijk alweer verlangend uit naar het volgende verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vaalwater

Natalie

Actief sinds 27 Jan. 2012
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 6907

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 25 September 2014

Kololo Game Reserve, Zuid Afrika

Landen bezocht: