Kololo Game Reserve! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu Kololo Game Reserve! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Natalie Kooij - WaarBenJij.nu

Kololo Game Reserve!

Blijf op de hoogte en volg Natalie

02 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Keurig op tijd (naar Afrikaanse maatstaven) opgehaald door ranger Ryan. Gelukkig was het meteen gezellig, want Kololo was nog 3,5uur rijden!

Bij aankomst op Kololo verwelkomt door de nieuwe staff, er is veel personeel gewisseld de laatste tijd. Zo raar en leuk om weer terug te zijn! Het is en blijft echt een bijzondere plek..

Deze drie maanden verblijf ik in het rangerhuis in 'the student room', en je kan zelf op de foto's kijken hoe luxe ik het hier heb! Wel jammer dat de temperatuur niet echt mee werkt, het is om 6 uur donker en dan echt heel koud! Maar ach, daar was ik op voorbereid ;)

Na een rondje te hebben gelopen om alles weer te zien en even met de nieuwe managers gebabbeld te hebben zat ik al met buurman Ryan aan het bier. Dusja, komt vast goed hier!

De volgende ochtend werd ik wakker van geklop op de deur. Ik schrok wakker omdat ik dacht me verslapen te hebben omdat mijn wekker het niet deed. Waarheid: ik werd eerder opgehaald, of ik mee wilde op een 6uur durende gamedrive door Welgevonden.. uhhh JA!
En zo zag ik op mijn eerste dag neushoorns, een olifant, heel veel ander wild en zelfs drie leeuwen (of drie paar oren dan, zie foto's)

De rest van de middag was eigenlijk vrij saai, omdat ik nog geen eigen opdracht heb. Daarvoor moet ik wachten op Richard en zijn plan voor de periode.

's Avonds maakte alles weer goed! Er waren twee vrouwen uit Nederland waarvan 1 bij Kololo werkte tijdens de opstart. We werden uitgenodigd om met zijn allen te komen eten, oftwel braaien, bij Richard en Elise. Zij waren de managers, maar wonen nogsteeds op Kololo in een groot en heel mooi huis! En braaien..dat kan die Richard wel! Wijn inschenken ook..

En ja, laat slapen en wijn is extra fijn als je de volgende ochtend een gamedrive op Kololo om half 8 hebt.. (lees: 6uur op om jezelf, het ontbijt en de auto klaar te maken voor de gamedrive).
Maar er is geen betere manier om wakker te worden dan een koude wind in je gezicht, de opkomende zon en een vlakte vol impala's...
EN een vers aardvarkenhol!! Helaas was het aardvarken al weg.. :(

Terug bij de lodge was ik zelf zo niks aan het doen dat ik zelfs dapper vogels ging spotten. Ik heb wel twee hele soorten gezien en nog kan ik de soorten niet onthouden.. geloof dat vogels en ik geen lange relatie gaan hebben. Oja ik zag ook een gier in Welgevonden! Zie je..ik onthou gewoon vooral zoogdieren!

MAAR toen dan eindelijk het grote moment dat Richard en Leon me riepen voor mijn opdracht en die luidt (als ik het goed heb gevolgd in half engels, half zuidafrikaans) :

Ik ga het reservaat in en inventariseren welke bomen- en grassensoorten er voorkomen. Daarnaast neem ik de voederingen over van de staff en heb zo het perfecte moment om het wild te gaan tellen.
Zo kan je uiteindelijk de berekening maken hoeveel voedsel je hebt voor je dieren, en hoeveel dieren erbij kunnen. Dan is het daarna de bedoeling de vegetatie wat te veranderen om voedzamere grassen te krijgen waardoor er weer andere diersoorten mogelijk zijn. Een lang proces wat ik zal opstarten en doorgeef aan de volgende.

En nee, ik ga niet zebra voor zebra tellen haha, ik gooi luzernehooi neer en kijk vanaf een afstandje. Ik zal alle kuddes en individuele dieren moeten leren herkennen om ze niet dubbel te tellen. Dus best een uitdaging, plus al die boom- en plantensoorten!

Dus als je me zoekt, zit ik in het gras!

  • 02 Juli 2014 - 20:52

    Baas J:

    Way too go sis, niet in het leger maar toch je tussen de bosjes verstoppen om gras te bekijken en zebra's te tellen!

    Nee hoor, we zijn heel blij dat je nu een echte opdracht hebt en je je dus geen zorgen hoeft te maken dat je je gaat "vervelen" daar!!

    Kus van je zus

  • 02 Juli 2014 - 21:09

    Jaimy Joep Murdock En Flip:

    Whaaaaa vettttt

    Super cool!!!

    Kus en knuffel van ons

  • 02 Juli 2014 - 21:16

    Mariel:

    Zo dan: je bent er pas 2 (twee !!) dagen en je hebt al 2 (twee!!) Gamedrives gedaan en een echte braai gehad. Oh en een kampvuur zie ik net op de app. Hoeven we ons dus toch geen zorgen te maken over al die eerste-dag appjes dat er niets te doen is voor je.... Doe je best!

  • 03 Juli 2014 - 23:24

    Oma Kooj:

    Zo je hebt al heel wat beleefd in die paar dagen dat je daar bent. Ik geniet van je verhalen en je foto´s ! Ga zo door meid. Dikke knuffel van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vaalwater

Natalie

Actief sinds 27 Jan. 2012
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 6896

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 25 September 2014

Kololo Game Reserve, Zuid Afrika

Landen bezocht: